@article { author = {babazadeh, aref and khademi, navid and babazadeh, abbas}, title = {Using attacker-defender model for transit network vulnerability analysis}, journal = {Quarterly Journal of Transportation Engineering}, volume = {}, number = {}, pages = {-}, year = {2019}, publisher = {Parseh Designers Transportation Research Institute}, issn = {2008-6598}, eissn = {2717-3976}, doi = {10.22119/jte.2019.88369}, abstract = {In this paper, using the concept of game theory, we propose an attacker-defender (AD) model to investigate the vulnerability of a rail transportation network against malicious attacks. The idea emerged in this paper is rooted in the consequences (especially the traffic and transit operational consequences) of the terrorist attack on 17th Khordad, 1396, to the building of the Parliament of Iran and the closure of the station connected to it (i.e. Baharestan metro station). The purpose of this study is to provide a methodology for identifying the most critical metro station in a situation where there is no possibility of boarding or alighting passengers at that station. The model presented in this study is a two-stage optimization problem that is defined as a game between the attacker and the users. In this paper, after formulating the problem, a solution algorithm is devised to dealing with the problem. as result with this formulation the most likely station exposed to attack is identified.}, keywords = {Network vulnerability analysis,Attacker-defender model,game theory}, title_fa = {استفاده از مدل مدافع-مهاجم برای تحلیل آسیبپذیری شبکه حمل و نقل همگانی}, abstract_fa = {در این مقاله با استفاده از مفاهیم نظریه بازی، یک مدل مدافع-مهاجم (AD) برای بررسی آسیب‌پذیری شبکه‌ حمل‌ونقل ریلی در برابر تخریب عامدانه ارائه می‌شود. روش علمی بکار رفته در این پژوهش، ریشه در عواقب و اثرات ترافیکی و حمل‌ونقلی حمله تروریستی ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ به ساختمان مجلس شورای اسلامی و بسته شدن ایستگاه‌ متصل به آن (ایستگاه بهارستان) دارد. هدف این مطالعه ارائه یک متدولوژی جهت شناسایی بحرانی‌ترین ایستگاه انبوه‌ بر ریلی (مترو) در شرایطی است که امکان سوار و یا پیاده شدن مسافران در آن ایستگاه وجود نداشته باشد. مدل ارائه ‌شده در این پژوهش، یک مسئله بهینه‌سازی دو مرحله‌ای است که به ‌صورت یک بازی بین مهاجم و استفاده‌کنندگان تعریف می‌شود. در این مقاله پس از فرمول‌بندی مسئله، الگوریتمی کاربردی برای حل آن ارائه خواهد شد. در نتیجه با استفاده از این فرمول‌بندی می توان محتمل‌ترین ایستگاهی که در صورت بروز مخاطرات مورد حمله قرار خواهد گرفت را شناسایی نمود.}, keywords_fa = {آسیب‌پذیری شبکه,مدل مدافع-مهاجم,نظریه بازی}, url = {https://jte.sinaweb.net/article_88369.html}, eprint = {} }